Moduły PrestaShop, które pomogą Ci rozkręcić sprzedaż międzynarodową

Stało się! Twój biznes się rozrasta i myślisz o ekspansji zagranicznej. Sprzedaż międzynarodowa to jednak spore wyzwanie dla każdego przedsiębiorcy i jego sklepu. Nowi, obcojęzyczni klienci to konfiguracja nowych języków, przypisanie ich do poszczególnych domen, obsługa różnych walut, przekierowania… Lista zadań jest naprawdę długa, a od myślenia, co jeszcze musisz przygotować, nabawisz się niezłej migreny. Spokojnie! Przygotowaliśmy kilka rozwiązań, dzięki którym sprzedaż międzynarodowa przebiegać będzie gładko i sprawnie. Ty będziesz mógł się skupić na dalszym skalowaniu ;)

prestashop-sprzedaz-miedzynarodowa

Po pierwsze - konfiguracja!

Prowadzenie sklepu to nie lada wyzwanie! Musisz mieć oczy dookoła głowy i doglądać dosłownie wszystkiego, o każdej porze dnia i nocy. A mówimy tylko o jednym rynku! Działając na arenie międzynarodowej, mógłbyś poświęcić cały dzień sprawdzeniu, czy wszystko działa… a i tak pewnie zabrakłoby Ci czasu ;)

Domyślnym rozwiązaniem jest PrestaShop Multistore. Multistore sprawdzi się, jeśli chcielibyśmy prowadzić wiele różnych sklepów z jednego panelu admina. My jednak chcemy wykorzystać sklep, na którym już prowadzimy sprzedaż. 

Zaczynajmy: włącz w swoim sklepie nowe waluty i języki, jakie będą Ci potrzebne na rynkach, w których chcesz sprzedawać. Jeśli nie wiesz, jak się za to zabrać, odsyłamy do oficjalnej, dobrze opisanej polskiej dokumentacji PrestaShop.

Domeny lokalne i globalne pomogą Ci się pozycjonować

PrestaShop Multistore - minimum, które PrestaShop oferuje w standardzie

W konfiguracji PrestaShop znajdziesz funkcję PrestaShop Multistore. Multistore to wiele sklepów internetowych zarządzanych w jednym, wspólnym panelu admina. Każdy sklep w Multistore konfiguruje się niezależnie: od domeny i szablonu, przez zestaw produktów, po ustawienia modułów. Jeśli zainstalujesz nowy moduł w PrestaShop Multistore, to należy skonfigurować go dla każdego sklepu niezależnie. Analogicznie wygląda praca z produktami, konfiguracją sklepu, pracą nad SEO, blogiem, itd.

Jest to super rozwiązanie dla prowadzenia wielu sklepów z jednego miejsca, jednak gdy, gdy masz 1 sklep internetowy, który chcesz zacząć promować za granicą, to Multistore jest raczej niepotrzebnym obciążeniem.

PrestaShop Domain Manager

PrestaShop Domain Manager na ratunek! Wszystko w jednym miejscu, działające automatycznie, wygodnie i intuicyjnie. Nasz moduł pozwoli Ci używać wielu domen w jednym sklepie PrestaShop bez konieczności włączania Multistore. Ty ogarniasz podstawy, a nasz moduł zajmie się resztą:

  • Zadba o przekierowania starych linków do nowych domen;
  • Połączy i wykryje domeny oraz połączy domeny z językami i walutami dostępnymi w Twoim sklepie;
  • Zadba o linki i SEO dla zagranicznych wyników wyszukiwania.

Jak przebiega konfiguracja? Konstrukcja cepa to może nie jest, ale da się to zrobić szybko, łatwo i przyjemnie :) Załóżmy, że Twój sklep PrestaShop powinien działać w domenie domain.cz dla klientów z Czech i domain.pl dla klientów z Polski. Wystarczy 5 prostych kroków, żeby wszystko śmigało!

  1. Zainstaluj moduł w sklepie
  2. Przekieruj dodatkowe domeny na Twój serwer/sklep
  3. Dodaj przekierowane domeny w module
  4. Przypisz języki i waluty do domen
  5. Korzystaj z wielojęzycznego sklepu pod wieloma domenami :-)

Czy to nie wspaniałe? Podsumowując: wszystko, o czym może marzyć Twój biznes międzynarodowy, masz w jednym miejscu! I to automatycznie! Możesz przypisać języki dostępne w Twoim sklepie do domeny - moduł przełączy język automatycznie dla domeny, na którą wejdzie klient. Podobnie poradzi sobie z walutami i przekierowaniami na nowe domeny!

Moduł sprawdza język przeglądarki przeglądającego i na tej podstawie szybko wczyta odpowiednią domenę. Moduł poradzi sobie nawet z najbardziej zawiłymi sytuacjami. Jeśli Twoje usługi, np. płatności elektroniczne, skonfigurowane są z konkretną, pierwotną domeną Twojego sklepu, moduł przeniesie co gdzie trzeba, żeby nie robić niepotrzebnego bałaganu. Wszystko działa, jak należy i możesz śmiało iść dalej!

Tłumaczenie sklepu PrestaShop

Standard PrestaShop pozwoli Ci włączyć dowolne języki i każde pole czy opis w sklepie przetłumaczyć w docelowych językach. Może to być język angielski, francuski, hiszpański, ukraiński lub dowolnie inny. W małym sklepie to mały problem - jeśli zatrudnisz kogoś do tłumaczeń lub będziesz kopiować ręcznie tłumaczenia z translatorów internetowych. Przy ogromnej bazie produktów, wpisów blogowych i regularnych pracach nad contentem SOE tłumaczenia mogą zacząć generować duże koszty dla właściciela sklepu.

Automatyczne tłumaczenie sklepu PrestaShop

Sprawdzonym rozwiązaniem jest automatyczne tłumaczenie. Perfekcyjnym rozwiązaniem jest automatyczne tłumaczenie na najwyższym możliwym technologicznie poziomie. Przeprowadziliśmy testy wielu translatorów. Pod względem jakościowym i wydajnościowym wygrywa DeepL. 

"Serwis DeepL został założony przez Jarosława Kutyłowskiego. Od międzynarodowej premiery w sierpniu 2017, Tłumacz DeepL bije rekordy jakości w dziedzinie tłumaczeń maszynowych i pozwala na korzystanie z pełnej mocy technologii sieci neuronowych DeepL."

Tłumaczeniem można objąć wszystkie elementy sklepu. Od treści w szablonie i modułach po opisy, linki i tagi SEO produktów i kategorii.

Jeśli chcesz automatycznie tłumaczyć swój sklep sprawdź nasz moduł PrestaShop Translator, który za sprawą kilku kliknięć przetłumaczy cały sklep nawet w 27 języków oraz ułatwi Ci tłumaczenie bieżących zmian, które wykonujesz w codziennej pracy ze sklepem.

Wpisy blogowe, które się same tłumaczą

Aby Twój sklep pojawił się w zagranicznych i lokalnych wynikach wyszukiwania warto zadbać o ciekawy content nakierowany pod SEO. Dzięki dobrym treścią statystyki ruchu i wartość SEO Twojego sklepu rosną. Możesz mieszać wpisy blogowe z produktami oraz zamieszczać wpisy bezpośrednio w dowolnych miejscach sklepu. W prowadzeniu dobrego bloga eCommerce pomoże Ci nasz moduł bloga. 

Wpis blogowy, który teraz czytasz utworzyliśmy za pomocą modułu PrestaShop SEO Blog:

Produkty dostępne tylko dla wybranych krajów

Logistyka na dużych odległościach oraz specyfika międzynarodowych rynków może wymagać od Ciebie, abyś ograniczył dostępność niektórych produktów w wybranych krajach, do których dociera Twój sklep. Aby ustawić widoczność produktów w Twoim sklepie wg. domeny / języka kupującego możesz skorzystać z poniższego modułu:

Ceny produktów w wielu walutach

Standard PrestaShop pozwala włączyć w sklepie dodatkowe waluty, np. EUR, USD, GBP, PLN, itd. Kursy walut mogą aktualizować się automatycznie lub kursy możesz podać ręcznie.

prestashop price exchange

Zmienne, jak obsługa klienta zagranicznego, straty na przewalutowaniach, dostosowanie produktu i logistyki do innego regionu mogą wymagać od Ciebie podania zupełnie innych cen za produkty, które sprzedajesz w swoim domowym kraju. Co w przypadku, gdy ceny Twoich produktów na rynkach zagranicznych powinny mieć własne ceny, nie wynikające z przeliczenia po kursie? 

prestashop product prices in currencies

Aby podawać ceny produktów w walutach z pominięciem kursów walut wykorzystaj moduł PriceMaster. Po zainstalowaniu modułu, w edycji produktu PrestaShop pojawią się nowe pola, w których będziesz mógł podać cenę produktów i kombinacji dla każdej z walut włączonych w Twoim sklepie.

Podatki i stawki VAT dla zagranicznych kupujących

Ok, konfigurację sklepu mamy już za sobą. Wszystkie domeny działają poprawnie, waluty wyświetlają się tak jak należy, każdy widzi Twój sklep i produktu w wybranym języku. Po prostu bajka! Pora na małe zakupy!

Do zamówień należy wystawić paragony i faktury. Podstawą zaksięgowania faktury jest numer podatkowy (NIP, VAT).  Jego poprawność jest szalenie istotna: błędnie podany lub niezweryfikowany numer podatkowy może generować dodatkowe koszty, jeśli np. sprzedasz swój towar bez VAT dla "fikcyjnego przedsiębiorcy",  problemy księgowe lub stratę czasu, który poświęcasz na poprawienie danych lub kontakt z kupującym. A przecież nie o to chodzi ;)

Na szczęście i na to przygotowaliśmy rozwiązanie! Tak się akurat przypadkiem składa, że mamy w swoim arsenale walidator numerów podatkowych dla klientów B2B. Nasz moduł jest na tyle sprytny, że automatycznie po instalacji wykryje formularze adresowe w Twoim sklepie PrestaShop i będzie sprawdzać poprawność wpisanego numeru podatkowego: NIP, VAT, VAT-EU, VAT-UK, czy Company Number, które uzupełniają zagraniczni klienci B2B w trakcie składania zamówienia.

Co to dla Ciebie oznacza? Przede wszystkim automatyzację procesu weryfikacji kupującego i wyeliminowanie błędów. Moduł zablokuje formularz danych do faktury z błędnie podanym lub nieaktywnym numerem podatkowym. Klient jest informowany o znalezionych błędach. 

Pamiętaj, że podatek VAT naliczany powinien być do sprzedaży krajowej B2B oraz do każdej sprzedaży B2B. Stawka VAT 0% obowiązuje TYLKO podmioty spoza Polski z ważnym numerem podatkowym.

Dzięki modułowi Twój sklep będzie przygotowany do przepisów krajowych oraz Unii Europejskiej! Moduł zadba o to, abyś sprzedawał ze stawką VAT 0% bezbłędnie i mógł wystawiać bezbłędne faktury.

A skoro już przy fakturach jesteśmy…

Fakturuj w sklepie - automatyzacja totalna!

W myśl nowych przepisów, od dnia 1 maja 2021 roku sprzedawca zwolniony jest z obowiązku każdorazowego wystawiania drukowanego paragonu fiskalnego. Może go zastąpić elektroniczny paragon fiskalny (faktura imienna), który przesyłany będzie na adres e-mail klienta (źródło). Warto skorzystać!

Po co grzebać się w stertach papierów, skoro wszystko może za Ciebie zrobić moduł do zainstalowania w PrestaShop? A to jeszcze nie koniec korzyści. Jeśli zrezygnujesz z paragonów:

  • Nie przekazujesz nigdzie swoich danych! Wszystkie operacje fakturowe odbywają się bezpiecznie w Twoim sklepie!
  • Nie musisz utrzymywać (lub kupować) drukarki fiskalnej
  • Nie musisz drukować i pakować paragonów: zamówienia od osób prywatnych możesz kwitować fakturami imiennymi, czyli klasycznymi fakturami na Imię i Nazwisko nabywcy, bez podanego numeru NIP/VAT, które będą dostępne w Moim Koncie klienta i zostaną wysłane mailem.
  • Moduł wystawi i wyśle fakturę do klienta polskiego i zagranicznego oraz do Ciebie i Twojej księgowej
  • Nie musisz drukować miesięcznych zestawień, które księgowa ręcznie przepisuje do swojego programu księgowego - moduł wygeneruje PDFy i zestawienie CSV, które księgowa wgra bezpośrednio do swojego programu księgowego.

Brzmi zachęcająco? Więcej o fakturach w sprzedaży internetowej przeczytasz na naszym blogu!

Optymalizacja kodu źródłowego i techniczne SEO

Wybór modułów nie jest wszystkim, co możesz zrobić, aby Twój sklep pojawił się w zagranicznym Internecie. Musisz zadbać również o dobry kod źródłowy oraz o szybkość działania sklepu. Optymalizacja PrestaShop oraz dostosowanie sklepu do standardów międzynarodowych to spora gałąź eCommerce. W PrestaShow śledzimy na bieżąco zmiany i wymogi wyszukiwarek internetowych oraz znamy standardy, które podnoszą wartość SEO sklepu na rynkach zagranicznych.

Poniżej listujemy must-have, o którym należy pamiętać planując wejście na rynki zagraniczne:

  1. Optymalizacja szybkości działania sklepu PrestaShop (Page Speed, GTMetrix, Lighthouse)
  2. Optymalizacja problemów w Google Search Console
  3. Duplikaty linków
  4. Parametr Canonnical
  5. Parametry Hreflang
  6. Linkowanie wewnętrzne
  7. Noindex, nofollow
  8. Jakość treści i tłumaczeń

Jeśli jesteś zainteresowany audytem SEO pod kątem sprzedaży międzynarodowej skontaktuj się z nami.

Do dzieła!

Wyposażony we wszystkie niezbędne narzędzia oraz wiedzę możesz śmiało wkraczać na rynki międzynarodowe. Nic Cię nie zatrzyma! Od konfiguracji domen, języków po walidację numerów podatkowych i fakturowanie. Teraz możesz skupić się na tym, co naprawdę ważne - technikalia zostaw nam! ;)

To nie wszystko! Sami podbijamy zagraniczne rynki, a wszystkie moduły, które wymieniliśmy są podstawą działania naszego sklepu i sklepów setek naszych klientów. Oczekuj kolejnych super aktualizacji modułów PrestaShow!

Komentarze (2)
z 2

Thanks, I've been looking for this for a long time

Cool + for the post