Up-selling i cross-selling i ich znaczenie dla Twojego sklepu internetowego
Up-selling i cross-selling pozwalają na podniesienie wartości sprzedaży na bazie pozyskanych klientów. Wykorzystanie tych technik znacząco obniża wskaźnik CAC (ang. Cusomer Acquisitin Cos – koszt pozyskania klienta) tym samym ograniczając wydatki związane z kosztami jednostkowej sprzedaży. Udowodniono, że sprzedaż produktu nowemu klientowi może być nawet do 25 (!) razy droższa niż obecnemu (źródło). Wykorzystanie cross-sellingu i up-sellingu pozwala obniżyć kwotę wydatków poniesionych na sprzedaż.
Czym charakteryzują się obie techniki? Cross-selling to model sprzedaży powiązanej, który zakłada, że skoro klient kupił już określony towar lub usługę w Twoim sklepie można mu zaproponować dodatkową, powiązaną ofertę – tzw. dobra komplementarne. Cross-selling pozwala na zwiększenie wartości koszyka zakupowego i jednocześnie nie niesie za sobą żadnych zagrożeń, ponieważ klient już zakupu dokonał.
Up-selling także dąży do podwyższenia wartości koszyka zakupowego, ale w nieco inny sposób. W tym przypadku sprzedawca proponuje klientowi, na podstawie weryfikacji jego potrzeb, ulepszoną wersję produktu. Warto jednak pamiętać, aby technikę up-sellingu rozpoczynać od wersji podstawowej produktu lub od wybranej na początku procesu zakupowego. Ta metoda wymaga lepszego poznania potrzeb klienta oraz wyczucia, czy jest on skłonny wydać więcej za towar, który będzie odpowiadał jego indywidualnym potrzebom. Ryzyko w tym wypadku odnosi się do tego, że zrezygnuje on z droższej wersji na rzecz podstawowej lub wybranej wcześniej.
Poznaj przykłady zastosowania cross-sellingu i up-sellingu
Z opisywanych technik sprzedaży coraz częściej korzystają sklepy internetowe oferujące zarówno towary, jak i usługi. Doskonałym przykładem jest internetowa strona restauracji KFC, gdzie cross-selling i up-selling stosowane są przy każdej transakcji zakupowej.
Gdzie tu ukryto techniki cross-sellingu i up-sellingu? KFC już na początku składania zamówienia, oprócz wybranej kanapki, proponuje dołożenie innego, ulubionego produktu. Możesz wybrać pomiędzy dodatkowym kurczakiem, frytkami czy pepsi. W efekcie wartość koszyka zakupowego rośnie o co najmniej jedną pozycję zakupową. Efekt? Sprzedaż rośnie bez konieczności pozyskania nowego klienta.
Równie przejrzyście wykorzystana jest technika up-sellingu. Zaproponowany zestaw możesz powiększyć i dostosować do swoich indywidualnych potrzeb. Technikę tę wykorzystuje także propozycja stworzenia własnego „kubełka”, w którym mogą się znaleźć indywidualnie dobrane towary.
Możliwości zastosowania cross-sellingu i up-sellingu są praktycznie nieskończone. Załóżmy, że chcesz kupić buty w sklepie internetowym Zalando. Wybierając model, otrzymujesz od razu propozycję zakupu dopasowanej do nich odzieży. To prawdziwe ułatwienie dla klientów, którzy są zainteresowani wymianą garderoby lub dobraniem odpowiedniej odzieży do wybranego modelu obuwia. Chcesz kupić kurtkę? Od razu dostaniesz propozycję dopasowanej do niej czapki, spodni i butów.
Up-selling w Zalando? Zamiast wybranej kurtki dostaniesz propozycję innych modeli, przyjaznych środowisku.
W obu przypadkach ryzyko niepowodzenia procesu sprzedażowego jest niewielkie, a w przypadku cross-sellingu w zasadzie żadne. Wynika to z tego, że w tym przypadku klient może zdecydować się na dodatkowy produkt już po podjęciu decyzji zakupowej. W up-sellingu ryzyko polega tylko na tym, że klient, podejmując decyzję zakupową, musi zdecydować się na towar podstawowy lub premium.
Moduł cross- i up-selling na silniku PrestaShop
W sklepach internetowych opartych o silnik PrestaShop można zaimplementować moduł upsell i cross-sell. Ułatwi to tworzenie skutecznych promocji, które podniosą wartość Twojego koszyka zakupowego. Szeroka elastyczność umożliwiająca kreowanie promocji w oparciu o zestawy, gratisowe produkty, czy rozszerzone gwarancje sprawia, że moduł znajdzie zastosowanie w każdym eCommerce. Zaletą oprogramowania jest tworzenie zautomatyzowanych procesów, dzięki czemu wzrost różnorodności promocji oraz wartości zrealizowanych zakupów nie będzie pociągał za sobą proporcjonalnie większej ilości pracy poświęconej na obsługę promocji.
Stworzony przez naszych programistów moduł PrestaShop Upsell & Cross-sell gwarantuje możliwość nieskończenie wielu konfiguracji opartych na dowolnych zasadach dobierania, wyświetlania i przeceniania produktów. Obie techniki sprzedaży pozwalają przedstawić klientowi ofertę poszerzoną o produkty dostępne w atrakcyjnej cenie. Oprócz funkcjonalnego modułu gwarantujemy 3-miesięczne, bezpłatne wsparcie techniczne. Zachęcamy do zapoznania się z pełną funkcjonalnością modułu PrestaShop Upsell&Cross-sell.
4.50 (8)