Czy PrestaShop może być wydajną platformą dropshippingową?

Co to dropshipping?

Dropshipping jest modelem sprzedaży produktów i usług, w którym hurtownia lub producent udostępnia swoje produkty do odsprzedaży niezależnym podmiotom. W modelu dropshippingowym możesz być:

  • Hurtownią udostępniającą różne produkty, na różnych warunkach. Hurtownie realizują również wysyłkę sprzedanego przez swoich partnerów towaru.
  • Producentem udostępniającym swoje produkty do odsprzedaży
  • Sklepem internetowym sprzedającym produkty dostępne w hurtowni z samodzielną wysyłką lub z pośrednictwem hurtowni

Dropshiping z wykorzystaniem PrestaShop

Sklepy internetowe, producenci i hurtownie korzystają z PrestaShop do budowy swoich systemów eCommerce. Platforma ta jest wydajna, może pracować z setkami tysięcy produktów i obsługiwać tysiące klientów dziennie.

Otwarty kod oraz modułowa budowa PrestaShop sprawiają, że na rynku znajduje się wiele gotowych rozwiązań, które pomagają przygotować się technologicznie do ruchów związanych z dropshippingiem.

W tym wpisie zaprezentujemy dwa zwinne moduły, które zostały przygotowane dla wymagających użytkowników, oczekujących rozwiązań elastycznych oraz z nieograniczonymi możliwościami w zarządzaniu towarem. Tylko takie rozwiązania mogą współpracować z Twoim sklepem w takt zmieniających się lub rosnących potrzeb. 

Dropshipping to szybki przepływ informacji

Z technicznego punktu widzenia, przepływ informacji (np. o produktach) pomiędzy np. hurtownią <-> sklepem internetowym opierany jest na dwóch technologiach:

  • XML, czyli plik z danymi. Struktura feedu XML może być różna, jednak zasady budowy zostały ustandaryzowane. Dobre rozwiązania do importu i eksportu XML umożliwiają samodzielne wyklikanie całej operacji i są przystępne dla średnio-zaawansowanego użytkownika. 
  • API (Application Programming Interface), które jeśli jest dobrze wdrożone, może być metodą szybszą i wydajniejszą w działaniu. API jednak nie jest ustandaryzowane, jego wdrożenie jest droższe i wymaga zaangażowania programisty.

Małe i średnie biznesy w 99% przypadków wykorzystują feedy XML do przesyłania informacji o ofercie.

Jeśli pobierasz dane z XML do swojego sklepu - importujesz dane z XML. Jeśli udostępniasz dane o swoich produktach na zewnątrz - eksportujesz dane do XML.

Kiedy wejść w dropshipping?

To zależy, po której stronie jesteś. Dla małego sklepu internetowego będzie to dobre rozwiązanie, gdy ma problem z zapleczem magazynowym lub w przypadku towarów wielkogabarytowych. Informacje o sprzedanych produktach możesz przekazać do hurtowni, która zajmie się pakowaniem i logistykom sprzedanego przez Ciebie towaru do Twojego klienta.

Dla hurtowni dropshipping to gówna płaszczyzna funkcjonowania. Każda hurtownia sprzedająca w Internecie powinna dysponować wzorowymi narzędziami integrującymi dla swoich klientów, ponieważ są one podstawą funkcjonowania dropshippingu w eCommerce.

Dla producenta to nowy rynek zbytu, który można kontrolować na własnych zasadach. Dzięki centralizacji zarządzania dropshippingiem w sklepie panujemy nad cenami na rynku oraz dostępnością naszych produktów na rynku.

Dla przedsiębiorców i sklepów internetowych to szansa na poszerzenie oferty, zwiększenie ruchu na sklepie oraz pozyskanie nowych klientów.

Przepływ informacji między Tobą, a Twoimi klientami

Jeśli udostępniasz produkty do odsprzedaży, ważne jest, aby generowane i eksportowane przez Twój sklep feedy produktowe XML nie obciążały serwera i były jednocześnie na bieżąco aktualizowane o zmiany, jakie wykonujesz w sklepie, np. ceny, ilości, zdjęcia, kombinacje, cechy oraz o nowe pozycje i kategorie.

Jeśli sprzedajesz produkty swojej hurtowni, ważne jest, aby stany i ceny produktów w Twoim sklepie były zawsze aktualne - takie same, jak w hurtowni. Nie możesz sprzedawać produktów, które w między czasie zniknęły ze stanów hurtowni. Jednocześnie musisz szybko reagować na małe dropy dobrych produktów, zanim wykupią je inne sklepy.

EKSPORT PRODUKTÓW z Twojego sklepu - jeśli udostępniać produkty na zewnątrz
IMPORT PRODUKTÓW do Twojego sklepu - jeśli pobierasz produkty z zewnątrz

W obu przypadkach pierwsze skrzypce gra obsługa feedów XML. Moduł, którym obsługujesz eksport lub import feedów XML powinien działać automatycznie oraz dawać Ci pełną swobodę manipulacji danymi, kiedy będziesz tego potrzebować. Powinieneś móc dodać do eksportowanego lub importowanego feedu nowe pola, móc jakieś usunąć lub modyfikować. 

Rozwiązania, które udostępniają "sztywne" i "szyte na miarę" rozwiązania mogą okazać się wąskim gardłem.  Potrzeba pełnego panowania na danymi w feedach XML pojawi się na szybciej niż podejrzewasz. W PrestaShow zaprojektowaliśmy dwa moduły, które pozwolą Ci skalować biznes na każdym etapie wzrostu:

Eksport i import danych z PrestaShop 

W PrestaShow od lat pracujemy nad importem i eksportem danych z PrestaShop. 

Do importu danych zbudowaliśmy moduł PrestaShop Importer. To uniwersalne rozwiązanie, w którym możesz samodzielnie utworzyć nieskończoną liczbę integracji, które będą pobierać dane do Twojego sklepu PrestaShop.

Do eksportu danych zbudowaliśmy moduł Feeder. Moduł posiada 10 najpopularniejszych, gotowych integracji XML (Google Merchant Center, Facebook, Ceneo, Skąpiec, Shoptet, itd), które możesz elastycznie modyfikować. Możesz wskażesz dowolne dane w sklepie i wyeksportować je do pliku w formacie XML. Moduł pozwoli Ci również stworzyć własne feedy z danymi, dzięki czemu będziesz mógł zintegrować się z każda platformą i odbiorcą - bez ograniczeń. 

Szybkość i wydajność

Eksport ogromnych ilości danych ze sklepu w trakcie generowanie nowego feedu (pliku) XML, przy setkach tysięcy produktów i użytkowników zużywa zasoby serwera. Aby nie zablokować serwera, feedy należy generować, gdy ruch na serwerze jest najmniejszy. W tym celu dodaliśmy do modułu obsługę CRON, dzięki której pliki XML możesz generować w zaplanowanym dniu i o dowolnej godzinie, np. w nocy, kiedy ruch w sklepie jest najmniejszy. 

Feeder to wydajne rozwiązanie. Pliki z danymi wymagającymi częstej aktualizacji (ceny, stany, itp.) możesz generować z dowolną częstotliwością. Dzięki temu Twoi odbiorcy nie zamówią niedostępnych produktów.

Komentarze (1)
z 1

Bardzo dobry moduł. Można nim również oprzeć droppship- aktualnie kilkanaście plików i kilkudziesięciu korzystających klientów. Działa stabilnie i wygodnie :-)